Spelregler
Dela in klassen i lag, 4 personer per lag.
Utrustning
2 tärningar – 1 platta/tavla/ark att skriva på – 1 penna/tusch per lag
Tidsåtgång
30 minuter
Passar för
Elever på alla nivåer.
Organisering
- Eleverna ställer upp sig lagvis på rad.
- Placera 1 platta/tavla/ark ca 10–15 meter från där lagen står.
- Stafetten startar med att två från varje lag slår tärningarna, talen ska multipliceras och laget måste enas om rätt svar.
- Därefter springer de två eleverna fram till plattan/tavlan/arket och skriver upp uppställningen med svaret.
- När eleverna kommer tillbaka startar nästa par som gör samma aktivitet, men dessutom ska de addera sitt svar med det föregående. Så fortsätter man tills laget har nått en angiven summa, till exempel 1000.
- Läraren kontrollerar löpande att uppställningarna är korrekta. Om inte ”förlorar” laget poängen från den uppställningen som är fel.
Variation
Uppgifterna kan variera: Talen från tärningarna ska multipliceras, adderas eller subtraheras beroende på vad man arbetar med.
Variationer där eleverna ska gå baklänges, sidledes, hoppa, hoppa på ett ben eller härma ett djur kan också vara roliga.