Aktivitetstärningar för fysisk och rolig inlärning

Aktivitetstärningar Klubbensport.se

Aktivitetstärningar med genomskinliga fickor ger oändliga möjligheter. Fyll dem med bokstäver, rörelser, frågor eller bilder – och anpassa dem till ämnet och gruppen. Perfekt för stationer, utomhusundervisning och varierad inlärning i förskola, skola och fritids.

Lek – lär – minns – skapa glädje tillsammans!

Movecubes är mjuka aktivitetstärningar med genomskinliga fickor på alla sidor. Dessa färgglada tärningar inbjuder till fysisk aktivitet, kreativitet och lärande – allt i en och samma aktivitet. Du kan själv bestämma vad som ska ligga i fickorna: bokstäver, siffror, ord, räkneuppgifter, rörelser, bilder – eller kanske frågor om ett ämne? Aktivitetstärningar är perfekta för aktivt lärande. Här lär sig barnen genom att göra, utforska och skapa kopplingar mellan kropp och huvud. Här får du 10 tips på hur du kan använda aktivitetstärningar i skola, förskola eller på andra arenor där barn och unga är aktiva.

Räknestafett

Mål: Öva på huvudräkning och samarbete.

 

Så här gör du: Dela in eleverna i två lag. En från varje lag springer fram, kastar tärningen, läser talet och säger svaret högt innan de springer tillbaka och växlar med nästa. Använd gärna två tärningar: en med siffror och en med räknetecken.
Exempel: Kastar "7" och "+3" och eleven svarar "10".

Tips: Använd färgkodning eller skapa egna teman för varje tärning: en tärning med addition, en med subtraktion, en med multiplikation. Eller varför inte använda klockan som tema: Hur mycket är klockan om 3 timmar? Öka svårighetsgraden genom att lägga till decimaltal eller bråk för äldre elever.
 

Bokstavlek

Mål: Öva på bokstavsljud, ordförråd och kreativt tänkande.

 

Så här gör du: Lägg en bokstav i varje ficka. Barnen kastar tärningen och säger ett ord som börjar med bokstaven som hamnar överst. För äldre barn kan de skriva ordet, använda det i en mening eller förklara vad det betyder.

Variation: Be eleverna att stava ordet med kroppen eller skriva det i luften. Hitta på teman som djur, mat, saker i klassrummet osv. Eller varför inte använda två tärningar och sätta ihop två bokstäver, så får barnen skapa ord utifrån det.

Rörelsetärning

Mål: Skapa variation i rörelse och stimulera motoriken.

 

Så här gör du: Lägg en rörelse i varje ficka (hoppa som en groda, snurra runt, hoppa på ett ben, kryp som en krabba, gå baklänges, dansa osv). Barnen kastar och utför rörelsen.


Variation: Låt eleverna hitta på egna förslag och lägga dem i fickorna. Använd den också till stationsträning på idrotten genom att lägga in olika övningar och variera temat.  

Ämnesquiz-tärning

Mål: Repetera ämneskunskaper på ett roligt sätt.

 

Så här gör du: Lägg in frågor från ett ämne – naturkunskap, samhällskunskap, svenska, engelska osv. Barnen kastar och svarar muntligt. I grupper kan de samarbeta för att svara.


Tips: Låt eleverna själva skapa frågorna i förväg! Gör nivåindelning på quizet eller varför inte använda en tärning med frågor och en med svarsalternativ (A–F).
 


 

Gåtor och problemlösning

Mål: Träna logiskt tänkande och samarbete.

 

Så här gör du: Skapa sex enkla gåtor eller tankenötter. Barnen kastar och försöker lösa gåtan som hamnar överst. Dela in klassen i grupper och låt dem samarbeta. Exempel: "Vad kan du fånga men inte hålla?" (Svar: Andan)


Extra kul: Använd som en del av en tipspromenad på skolgården, skapa en skattjakt där rätt svar ger nästa ledtråd och kombinera detta med en hinderbana där rätt svar ger tillträde vidare.
 

Språklekar med verb

Mål: Träna på att böja verb och förstå betydelsen.

 

Så här gör du: Skriv ett verb i varje ficka. Barnen kastar och måste böja verbet i rätt tid (nutid, dåtid, framtid) eller visa det med kroppsspråk.
Exempel: "Att simma" – "Jag simmar", "Jag simmade", "Jag ska simma".

Variation: Använd i undervisning i svenska som andraspråk eller låt barnen gissa verbet utifrån kroppsrörelser.
 

 

Eventyrterning

Mål: Trene kreativ skriving, muntlig fremstilling og historiefortelling.
 

Slik gjør du: Lag seks kategorier: karakter, sted, gjenstand, problem, løsning, følelse. Legg ett kort i hver lomme. Barna kaster og lager en historie som inneholder det som vises. Eksempel: "En prinsesse", "på en øde øy", "fant et gammelt kart", "men kartet var brent", "hun lagde sitt eget", "hun var håpefull".

Perfekt for: Fortelling, kreativ skriving og muntlig fremføring. Skap variasjon i leken ved å skrive historien i par, fortell videre der forrige elev slapp eller bruk tegning som avslutning og tegn historien!
 

"Säg det med kroppen"

Mål: Träna på att känna igen och uttrycka känslor.

 

Så här gör du: Gör kort med känslor (glad, arg, rädd, ledsen, förvirrad, spänd). Barnen kastar och ska visa känslan med kropp och ansikte – utan ord. De andra gissar.


Lärande: Tränar social kompetens och förmågan att känna igen känslor. För att skapa variation i leken och stärka gemenskapen, prata efteråt: När har du känt så här? Används i socialt lärande, psykisk hälsa eller samling. Kombinera med ”vad gör man när någon är …” som en empatiövning.
 

 


 

Svara med hela kroppen

Mål: Kombinera ämneskunskaper med fysisk aktivitet.

 

Så här gör du: Skapa frågor med svarsalternativ (A–F). Placera korten A–F på väggen eller golvet. Barnen kastar, läser frågan och springer till det rätta svaret. Exempel: "Vilket djur är ett däggdjur?" A. Orm B. Hund C. Ödla D. Groda Svar: B

 

Variation: Skapa variation genom att använda det som en stationsuppgift i ämnesövergripande undervisning eller gör ett poängsystem och ha en pågående tävling för att se vem som vinner vid slutet av skolåret till exempel.

 

Igenkänning och kategorisering

Mål: Utöka ordförråd och öva på kategorisering.

 

Så här gör du: Lägg in sex bilder (t.ex. äpple, bil, lejon, tandborste, sko, flygplan). Barnen kastar, säger vad det är och vilken kategori det tillhör (mat, djur, fordon osv.). Skapa variation i leken genom att be eleverna säga en likhet och en skillnad med en annan bild eller använd som muntlig aktivitet i små grupper.


Används till: Ordförråd, begreppsförståelse och muntligt språk.

 

Tips till dig som är lärare, tränare eller fritidspersonal

 

Kombinera gärna flera tärningar – en med frågor, en med rörelser, en med poäng eller utmaningar.

Låt barnen skapa innehållet själva. Då får de ägarskap över leken och blir ännu mer engagerade.

Använd bilder för de yngsta och text eller symboler för äldre elever.

Använd färgerna aktivt – låt blå stå för matte, röd för svenska osv.

Aktivitetstärningar är perfekta för stationer, pararbete och smågrupper.

Fysiskt aktivt lärande – Fler aktiviteter

Produkter för aktivt lärande>>