Spelregler Ultimate frisbee / Ultimate volleyboll

Ultimate Klubbensport.se

Ultimate är ett ”icke-kontakt” spel som vanligtvis spelas med en frisbee. Det kan också spelas med en volleyboll. Så här spelar du Ultimate.

Vad är Ultimate frisbee?

Ultimate frisbee, även känt bara som "ultimate," är en lagsport som spelas med en frisbee. Sporten kombinerar element från fotboll, basket och handboll, och den spelas utan kontakt mellan spelarna. Ultimate är ofta erkänt för sitt fair play-ideal.

 

Det är två lag som tävlar om att göra flest mål genom att få in frisbeen eller volleybollen i motståndarens målzon. Det är inte tillåtet att springa eller gå medan du håller i disken/volleybollen, men det är tillåtet att pivotera som i basket för att få överblick över planen. 

 

Ultimate spelas huvudsakligen på gräs eller konstgräs, men det kan också spelas på stranden eller inomhus, vilket är det vanliga i Norge. Det spelas ofta med mixade lag, men det finns också rena damklasser samt öppen klass. 

 

De två lagen består av sju spelare på varje lag. Spelas Ultimate inomhus eller på stranden, är det fem spelare på varje lag. 

 

Det delas in i ett anfallande lag som ska försöka göra poäng i målzonen och ett försvarande lag som ska hindra anfallslaget från att göra poäng. Försvararlaget ska göra det svårt för anfallarna – antingen genom att fånga disken medan den är i luften, slå bort den, eller genom att positionera sig så att det anfallande laget gör ett misstag och tappar disken.

 

Gräsplanen för Ultimate har en målzon på 23 meter i varje ände och ett spelområde på 64 meter (totallängd 110 meter). Planens bredd är 37 meter. Om Ultimate spelas på stranden, Beach Ultimate, är planen något smalare och kortare. I en inomhushall är man beroende av den plan som finns, och oftast används handbollsplanen. Det viktigaste med planen är att underlaget är säkert och att det finns tillräckligt med utrymme med stora nog målzoner i varje ände. 

 

Målet med spelet är att samla så många poäng som möjligt. Det lag som har flest poäng vid spelets slut är det vinnande laget. Spelet kan spelas på tid eller till ett visst antal poäng («point cap») eller olika kombinationer av dessa.

Så här spelar du Ultimate

Spelets start

Lagen startar spelet i var sin målzon. Försvararlaget börjar med att kasta disken så långt de kan mot anfallarlaget. Spelarna springer ut på planen medan disken eller volleybollen flyger i luften. Du kan placera dig som du vill. Det anfallande laget kan ha kommit överens om att ställa upp sig i en viss formation innan spelet börjar, då kan försvarslaget gå på var sin anfallsspelare. Går disken eller bollen förbi målzonen där anfallarna stod vid spelets start, hämtas disken/bollen fram till mållinjen. Om disken/bollen flyger över sidlinjen, hämtar en i anfallarlaget disken/bollen och flyttar den in till den punkt på sidlinjen där den passerade. (Denna regel är något annorlunda på en inomhusplan)

Den i anfallarlaget som tar disken/bollen eller hämtar den ska sedan kasta disken till en medspelare. 

 

Progression och poäng

När en spelare har disken/bollen i händerna måste det ena benet vara fast på en punkt på planen. Det innebär att spelaren inte får springa eller gå med disken/bollen i handen, men spelaren kan pivotera som i basket för att få överblick över planen och var spelarna befinner sig. Spelaren måste nu kasta disken/bollen till en medspelare, som fångar disken/bollen och stannar sitt löp, för själv att stå still med ena benet fixerat på en punkt. Nu är det denna nya spelares tur att kasta disken vidare till nästa medspelare, osv. Om en av spelarna lyckas ta emot disken/bollen inne i målzonen i motsatt ände av planen utan att det först sker en turnover, får detta lag en poäng. Det laget som fick poäng behåller disken/bollen, och samlas i den målzonen där de gjorde poängen. Detta lag blir nu också försvarare, och ett nytt spel startas (som beskrivs under Spelets start). Observera att detta betyder att lagen nu har bytt målzoner, så att man över tid får lika fördel/nackdel av eventuell vind och andra lokala förhållanden.

 

Turnover

Det blir turnover om disken/bollen går i marken, går utanför planen eller fångas av det andra laget. Försvararlaget tar då över disken/bollen och blir anfallare. Detta sker utan avbrott i spelet, förutom den tid som behövs för att hämta disken/bollen. Det är viktigt att komma ihåg att detta är en «Icke-kontakt» sport, det är inte tillåtet att röra en motspelare på ett sätt som förändrar spelets gång. 

Om en anfallare har ett bra grepp om disken/bollen och både anfallaren och disken/bollen faller i marken utan att anfallaren tappar greppet om disken/bollen, räknas det inte som en turnover. Spelaren som har disken kan resa sig upp och fortsätta spelet på vanligt sätt.

Det är enklare att spela anfall än försvar, så vid Ultimate på hög nivå är det vanligt att laget som startar i anfall gör poäng utan någon turnover. På lägre nivå är turnover mycket vanligt, så spelets riktning kan vändas många gånger under ett spel.

 

Fel

 

Ultimate är ett vänskapligt spel där «spirit of the game» står starkt. Det finns ingen domare närvarande under spelet och det är spelarna själva som ansvarar för att påtala fel av olika slag (t.ex. om någon har fortsatt spela trots att disken gick ut, eller om någon har hindrat en motspelare på ett otillåtet sätt). Reglerna är utformade så att målet inte är att straffa spelaren som gjort fel, utan snarare att rätta till felet som har skett. Det lag som får en sådan «call» mot sig kan välja att förklara sig enig («no contest») eller oenig («contest») i att det aktuella regelbrottet har inträffat, med olika följder.

 

Som regel stannar spelet upp några sekunder, felet rättas till och spelet fortsätter. Man har också möjlighet att diskutera situationen och/eller fråga åskådare, men det är endast spelarna som faktiskt är på planen som får göra sådana «calls». Om man inte blir enig, är det vanligaste att man återgår till spelets tillstånd så som det var innan felet inträffade.

 

Försvar

Under spelet ligger mycket fokus på anfallarna. Försvararna har den sekundära rollen under spelet, men är naturligtvis lika viktiga. Den vanligaste försvarstaktiken är att varje försvarare koncentrerar sig på en anfallare under hela poängen och följer den personen. I de flesta fall försöker försvararen att blockera en av sidorna och göra det omöjligt för spelaren att kasta på olika sätt. Att blockera båda sidorna är mycket svårt och leder ofta till att båda sidor förblir öppna. De andra försvararna vet vilken sida som är «öppen» och vilken sida som är «stängd» och kan placera sig därefter i förhållande till spelaren de markerar.

 

Räkning

När en försvarare är inom tre meter från sin anfallare (det är inte tillåtet att vara två mot en) kan försvararen börja räkna sekunder. Räkningen måste ske högt, så att spelarna i närheten kan höra det. Anfallaren måste då kasta disken innan försvararen har räknat till 10 (utomhus) eller till 8 (inomhus).