Fysiskt aktivt lärande | Tio-kompisar | Spelregler

Aktivt lärande tio kompisar Klubbensport.se

Tio-kompisar är namnet på centrala talpar och för att matematiklärandet ska bli enklare är det viktigt att tio-kompisarna automatiseras så att eleverna lär sig dessa talkombinationer snabbt.

Tio-kompisar är helt enkelt de talkombinationer som ger talet 10. Exempel: 4 + 6, 2 + 8, 0 + 10. Det finns en rad spel och lekar för att lära barnen mer om tio-kompisar och som kan hjälpa till att automatisera inlärningen av dem. Låt eleverna komma igång med en omgång tio-kompisspel, tio-kompislopp eller tio-kompisbingo!

 

Tio-kompisar – Tärningsspel

Tio-kompisar-spelet – Detta är ett enkelt och roligt spel där eleverna får många repetitioner på tio-kompisarna.

UTRUSTNING

Tärningar med 12 sidor och varsitt spelark för att kryssa i resultaten.

PASSAR FÖR

Elever i årskurs 1.

GENOMFÖRANDE

Eleverna spelar i grupper om 2–3 personer och får varsitt spelark. Därefter kastar de en 12-sidig tärning och kryssar i spelarket vid den tio-kompis som hör ihop med talet de får på tärningen. Om tärningen visar ”joker” kastar eleverna om.
 

Reglerna är enkla:

  • Först att få alla tio-kompisarna markerade har vunnit.

Tio-kompisar – Bingo med tärningar

Tio-kompisarna är viktiga för eleverna att automatisera. Genom att arbeta med dem på många olika sätt ökar möjligheten att de flesta eleverna automatiserar dessa.

UTRUSTNING

Bingoark och en 12-sidig tärning.

PASSAR FÖR

Elever i årskurs 1 och 2.

GENOMFÖRANDE

Eleverna får varsitt bingoark. (Skriv ut sida 3 i detta dokument)

Eleverna fyller i siffrorna från 0–10 på arket. Alla tal måste finnas med på arket. Talen placeras i valfri ordning.

Eleverna sätter sig i en ring på golvet.


Reglerna är enkla:

  • Den som först får fyra i rad har fått BINGO.
  • Läraren kastar en tärning in i ringen. Om läraren kastar en sjua ska eleverna kryssa ut tio-kompisen till talet som tärningen visar. Alltså 3.
  • Jokern på tärningen räknas inte i denna lek. Om jokern kommer upp ska eleverna inte göra något.
  • Spelet fortsätter tills en elev har lyckats få fyra i rad.
  • Spela 2–3 rundor, så att flera elever får chans att få bingo.

Tio-kompisar med gummiplattor

Gummiplattorna med siffror från -10 till 10 är utmärkta för att göra matematikundervisningen mer aktiv och engagerande. De passar bra för både taluppfattning, rörelse och samarbete i skolan.

Tio-kompisar med gummiplattor

Mål: Träna minne och huvudräkning
Format: Grupplek
Plats: Klassrum eller gymnastiksal

Så här gör du:

  • Lägg plattorna med siffrorna nedåt.
  • Dela in eleverna i små grupper (3–4 st).
  • Varje grupp får vända två plattor per tur:
    • Om summan = 10: behåll paret.
    • Om inte: vänd tillbaka.
  • Gruppen med flest par när det inte finns fler kombinationer kvar vinner.

Tio-kompisjakt

Mål: Hitta rätt partner
Format: Samarbete, låg tröskel
Plats: Klassrum eller gymnastiksal

Så här gör du:

  • Plocka ut de 10 plattorna som utgör de fem giltiga paren.
  • Dela ut en platta till varje elev (max 10 elever per omgång).
  • Eleverna går runt och letar efter sin tio-kompis.
  • När de hittar varandra säger de: “3 och 7 blir tio-kompisar!”
  • Kör leken i omgångar, stationer eller använd observatörsroller med arbetsblad så att alla får vara med.

Hoppa på tio

Mål: Knyta räkning till rörelse
Format: Individuell motorik
Plats: Gymnastiksal

Så här gör du:

  • Lägg de 10 aktuella plattorna utspridda på golvet.
  • En elev startar och hoppar till en platta (t.ex. 4).
  • Därefter ska hen hoppa vidare till en platta som tillsammans blir 10 (här: 6).
  • Efter hoppet säger eleven: “4 plus 6 är 10!”
  • Låt gärna alla prova flera rundor.

Tio-kompiscirkel

Mål: Lyssna, samarbeta och röra sig
Format: Hela klassen
Plats: Gymnastiksal

Så här gör du:

  • Placera plattorna i en cirkel på golvet.
  • Dela klassen i två: en grupp går på insidan, en på utsidan.
  • När du ropar “Tio-kompis!”, ska de på insidan snabbt hitta sin match på utsidan och ställa sig tillsammans på sina plattor.
  • Alla säger sin summa högt: “1 + 9 = 10”.
  • Efteråt byter grupperna plats.

Tio-kompisar – Stafett med koner

Uteskola och tio-kompisar. Varför inte öva på tio-kompisarna samtidigt som eleverna får lite frisk luft och röra på sig.

UTRUSTNING

Koner med siffrorna 0–10 och två 12-sidiga tärningar.

PASSAR FÖR

Elever i årskurs 1 och 2.

GENOMFÖRANDE

Placera ut konerna från 0–10 på marken. Eleverna delas in i två lag.

Lagen kastar varsin tärning, och den första i kön springer runt tio-kompisen till talet på tärningen och tillbaka. Därefter är det nästa elevs tur.

Det lag som först kommer i mål vinner tio-kompisstafetten.

Tio-kompisar – Kurragömma med ärtpåsar

Denna övning passar för elever i årskurs 1 och 2 som ska öva på tio-kompisarna.

UTRUSTNING

10 ärtpåsar och en låda/hink.

PASSAR FÖR

Elever i årskurs 1 och 2.

GENOMFÖRANDE

Lägg ett antal ärtpåsar i lådan/hinken och placera resten av ärtpåsarna utanför så att barnen kan se hur många ärtpåsar som är kvar.


Reglerna är enkla:

  • Eleverna ska nu lista ut vilken tio-kompis som ligger i lådan/hinken.

Fysiskt aktivt lärande – Fler aktiviteter

Produkter för aktivt lärande>>