Idrott + matematik = Sant
- Ta med lärandet in i gymnastiksalen och låt svaret på mattetalen bestämma vilka övningar ni ska göra på idrottslektionen.
- Dela in klassen i lämpliga grupper
- Ge varje grupp ett mattetal
- Svaret gruppen får bestämmer vilken övning de ska göra
- Läraren bestämmer om det ska göras på tid eller i antal rundor
Exempel:
80 + 66 = 146
Aktiviteterna blir då:
1 runda aktivitet 1 - Gymnastikringar och ärtpåsar,
1 runda aktivitet 4 - Gör en hjulning och en kullerbytta
1 runda aktivitet 6 - Boll - plocka upp bollen utan att använda händerna
Aktiviteter i mattegympa
Aktivitet 0 – Hopprep – hoppa 10 gånger
Aktivitet 1 – Gymnastikring och ärtpåsar – kasta 5 ärtpåsar så att de landar i ringen
Aktivitet 2 – Balanshalvbollar – balansera över alla bollar
Aktivitet 3 – Spänsthopp – hoppa 10 gånger
Aktivitet 4 – Gör en hjulning och en kullerbytta
Aktivitet 5 – Spring runt fotbollsplanen/gymnastiksalen
Aktivitet 6 – Boll – plocka upp bollen utan att använda händerna
Aktivitet 7 – Rockring – rocka 10 varv utan att tappa ringen
Aktivitet 8 – Burkkast – kasta ner alla burkar
Aktivitet 9 – Jongleringsbollar – jonglera 10 kast utan att tappa bollarna