Samarbetslekar i idrott och hälsa

Samarbetslekar i idrotten

Samarbetslekar är en värdefull del av idrottsundervisningen, där eleverna får uppleva både social och fysisk utveckling genom samarbete och tillit.

 

Genom att arbeta tillsammans mot gemensamma mål stärks lagandan och gemenskapen, samtidigt som alla får en roll – oavsett färdighetsnivå. Detta skapar en inkluderande arena som minskar fokus på individuell prestation.

Samarbetslekar utvecklar både verbala och icke-verbala kommunikationsfärdigheter, lär eleverna att lyssna aktivt, ge tydliga instruktioner och tolka kroppsspråk. Övningar som Blindbana och andra aktiviteter främjar färdigheter som är användbara både i och utanför skolan.


Dessutom utmanar samarbetslekar elevernas förmåga till problemlösning och kritiskt tänkande. Genom kreativa utmaningar som Knutleken och Bygga bro tränar de på att analysera situationer, fördela roller och anpassa sig när saker inte går som planerat.


På det fysiska planet tränar dessa aktiviteter koordination, balans, motoriska färdigheter och uthållighet. Lekarna kan anpassas så att de utmanar olika färdighetsnivåer och åldersgrupper och ger en mångsidig träningsupplevelse.


Här nedan har vi samlat några av våra favorit-samarbetslekar – hittar du någon du gillar?

Roliga samarbetslekar

Stolleken med samarbete

Indelning: Hela klassen kan delta, men det är viktigt att balansera antalet mattor och elever. Börja med en matta per elev.
Utrustning: Mattor eller plattor som kan användas som "öar".
Hur genomförs leken?

  • Eleverna börjar med en matta var, som de står på.
  • För varje runda tas en matta bort, och alla måste samarbeta för att få plats på de återstående mattorna utan att falla utanför.
  • Leken fortsätter tills det bara finns en matta kvar och alla står tillsammans.

Anpassningar: För yngre elever kan fler mattor läggas till för att minska svårighetsgraden.

Lagpussel

Indelning: Lag på 4–6 elever. Uppgifterna på varje station kan anpassas efter elevernas ålder och färdighetsnivå.
Utrustning: Ett pussel eller andra föremål som ska sättas ihop (till exempel koner eller legobitar).
Hur genomförs leken?

  • Eleverna ska samla bitar av ett pussel som placerats på olika stationer.
  • Vid varje station måste laget utföra en uppgift (t.ex. hoppa rep, balansera på ett ben i 10 sekunder) för att få med sig en pusselbit.
  • När alla bitar är samlade ska laget samarbeta för att sätta ihop pusslet så snabbt som möjligt.

Anpassningar: Använd färgglada bitar för yngre elever eller ett större pussel för äldre.

Blindbana

Indelning: Par eller små grupper på 3–5 elever. En elev får ögonbindel, medan de andra ger instruktioner.
Utrustning: Ingen (koner eller hinder kan läggas till).
Hur genomförs leken?

  • En elev får ögonbindel medan de andra ger muntliga instruktioner för att navigera genom en bana.
  • Instruktionerna kan vara enkla (gå rakt fram, sväng vänster) eller mer komplexa (gå runt hindret, böj dig ner).
  • Målet är att genomföra banan så snabbt som möjligt utan att röra hindren.

Anpassningar: Gör banan svårare för äldre elever eller ta bort några hinder för yngre elever.

Replek

Indelning: Grupper på 6–8 elever. För större klasser kan flera lag arbeta samtidigt.
Utrustning: Ett långt rep.
Hur genomförs leken?

  • Hela laget håller i ett långt rep.
  • De ska forma olika figurer (cirkel, triangel, stjärna) genom att samarbeta utan att släppa taget.
  • Figuren måste vara tydlig innan de kan gå vidare till nästa form.

Anpassningar: För yngre elever kan figurerna vara enkla (som en fyrkant), medan äldre elever kan få mer komplexa figurer.

Kedjeöverföring

Indelning: Lag på 6–8 elever som står på rad.
Utrustning: En boll.
Hur genomförs leken?

  • Eleverna står på rad och ska föra bollen bakåt från den ena till den andra utan att använda händerna.
  • Bollen kan hållas mellan huvudet, ryggen eller knäna.
  • Om bollen faller måste laget börja om från början av raden.

Anpassningar: Använd en mjukare eller större boll för yngre elever.

Knutleken

Indelning: Eleverna delas in i grupper om 6–10 personer för att säkerställa att ”knuten” inte blir för stor eller svår att lösa. Mindre grupper passar yngre elever.
Utrustning: Ingen.
Hur genomförs leken?

  • Eleverna står i en tät cirkel och håller varandras händer slumpmässigt (inte de som står bredvid).
  • Målet är att lösa upp ”knuten” utan att släppa varandras händer, så att de till slut står i en cirkel igen.
  • Eleverna måste krypa under eller klättra över varandra för att lösa trasslet.
  • Diskutera efteråt vad som fungerade bra i samarbetet.

Anpassningar: För yngre elever kan man ha färre deltagare i varje grupp.

Transportören

Indelning: Lag på 4–6 elever. I större klasser kan flera lag tävla parallellt.
Utrustning: En matta, filt eller liknande.
Hur genomförs leken?

  • Lagen ska transportera en eller flera elever från start till mål med hjälp av mattan.
  • Inga kroppsdelar (förutom bärarnas fötter) får nudda marken.
  • Laget måste samarbeta för att hålla mattan stabil när den transporterar en deltagare.

Anpassningar: För äldre elever kan man öka avståndet eller lägga till hinder som måste passeras.

Bygga bro

Indelning: Grupper på 4–6 elever. Varje grupp får samma utrustning.
Utrustning: Koner, plankor, mattor eller andra små föremål.
Hur genomförs leken?

  • Eleverna får utrustning som ska användas för att bygga en bro för att korsa en viss sträcka utan att nudda marken.
  • Laget måste samarbeta för att hitta bästa sättet att placera föremålen.
  • Om någon trampar utanför bron måste laget börja om.

Anpassningar: Ge laget färre eller fler resurser för att öka eller minska svårighetsgraden.

Bollpassning

Indelning: Eleverna delas in i grupper på 6–8 deltagare som står i en cirkel.
Utrustning: En boll.
Hur genomförs leken?

  • Eleverna står i en cirkel. Målet är att skicka bollen från deltagare till deltagare utan att den faller i marken.
  • Variant 1: Gör en fast ordning och mät tiden för hur snabbt bollen passerar genom alla.
  • Variant 2: Lägg till flera bollar samtidigt för att utmana koordinationen.

Anpassningar: Använd olika typer av bollar (små, stora, mjuka) för att anpassa svårighetsgraden.

Transportboll

Indelning: Lag på 6–8 elever som står i en cirkel runt repet.
Utrustning: Ett rep och en boll.
Hur genomförs leken?

  • Eleverna står i en cirkel och håller i ett rep.
  • En boll placeras mitt på repet och laget måste föra bollen från start till mål genom att samarbeta och balansera repet.
  • Om bollen faller av måste de börja om.

Anpassningar: Använd koner eller hinder som bollen måste manövreras runt.

Olika samarbetslekar

Produkter för samarbetslek