Knutleken
Indelning: Eleverna delas in i grupper om 6–10 personer för att säkerställa att ”knuten” inte blir för stor eller svår att lösa. Mindre grupper passar yngre elever.
Utrustning: Ingen.
Hur genomförs leken?
	- Eleverna står i en tät cirkel och håller varandras händer slumpmässigt (inte de som står bredvid).
- Målet är att lösa upp ”knuten” utan att släppa varandras händer, så att de till slut står i en cirkel igen.
- Eleverna måste krypa under eller klättra över varandra för att lösa trasslet.
- Diskutera efteråt vad som fungerade bra i samarbetet.
Anpassningar: För yngre elever kan man ha färre deltagare i varje grupp.
Transportören
Indelning: Lag på 4–6 elever. I större klasser kan flera lag tävla parallellt.
Utrustning: En matta, filt eller liknande.
Hur genomförs leken?
	- Lagen ska transportera en eller flera elever från start till mål med hjälp av mattan.
- Inga kroppsdelar (förutom bärarnas fötter) får nudda marken.
- Laget måste samarbeta för att hålla mattan stabil när den transporterar en deltagare.
Anpassningar: För äldre elever kan man öka avståndet eller lägga till hinder som måste passeras.
Bygga bro
Indelning: Grupper på 4–6 elever. Varje grupp får samma utrustning.
Utrustning: Koner, plankor, mattor eller andra små föremål.
Hur genomförs leken?
	- Eleverna får utrustning som ska användas för att bygga en bro för att korsa en viss sträcka utan att nudda marken.
- Laget måste samarbeta för att hitta bästa sättet att placera föremålen.
- Om någon trampar utanför bron måste laget börja om.
Anpassningar: Ge laget färre eller fler resurser för att öka eller minska svårighetsgraden.
Bollpassning
Indelning: Eleverna delas in i grupper på 6–8 deltagare som står i en cirkel.
Utrustning: En boll.
Hur genomförs leken?
	- Eleverna står i en cirkel. Målet är att skicka bollen från deltagare till deltagare utan att den faller i marken.
- Variant 1: Gör en fast ordning och mät tiden för hur snabbt bollen passerar genom alla.
- Variant 2: Lägg till flera bollar samtidigt för att utmana koordinationen.
Anpassningar: Använd olika typer av bollar (små, stora, mjuka) för att anpassa svårighetsgraden.
Transportboll
Indelning: Lag på 6–8 elever som står i en cirkel runt repet.
Utrustning: Ett rep och en boll.
Hur genomförs leken?
	- Eleverna står i en cirkel och håller i ett rep.
- En boll placeras mitt på repet och laget måste föra bollen från start till mål genom att samarbeta och balansera repet.
- Om bollen faller av måste de börja om.
Anpassningar: Använd koner eller hinder som bollen måste manövreras runt.