Roliga stafetter på idrottslektionen

Stafettlek idrott och hälsa

Stafetter är populära på idrottslektionerna. De kan varieras i det oändliga beroende på vilken utrustning man har. Nedan hittar du beskrivning av några av våra mest populära stafetter.

Stafettjakt

Ställ upp en kon i varje hörn av idrottshallen så att det går att springa runt hela salen. Placera en startkon mitt mellan de två konerna på långsidan. Dela upp eleverna i två led, ett på varje sida av hallen. När läraren blåser i visselpipan börjar den första i varje led springa medurs runt banan. När eleven har sprungit ett varv ställer han/hon sig sist i ledet och den som står först springer iväg. Målet är att hinna ikapp motståndarlagets löpare och «tagga» honom eller henne.
 

Slalomstafett

Dela in eleverna i två lag som ställer sig på varsin rad. Sätt upp två koner, en för varje lag, cirka 30–50 meter bort (beroende på hur lång idrottshallen är).


Den sista i raden klappar eleven framför sig på axeln, som i sin tur klappar nästa framför sig, tills klappen når den första i raden. Den eleven springer bort till konen, rundar den och springer sedan slalom mellan de andra eleverna i raden innan han/hon ställer sig längst bak och klappar igång nästa. När alla har sprungit sätter laget sig ner och visar tydligt vilket lag som har vunnit.

Servitörstafett

Dela in eleverna i grupper om 4. Gör en hög med bollar, en hög med koner, en hög med ärtpåsar osv. beroende på vilket småmaterial som finns i idrottshallen. Det ska gärna vara lite svåra produkter att "städa upp", så koner som rullar passar utmärkt för den här leken. Varje lag får en egen matta som de ska hålla mellan sig så att mattan hålls plan och sträckt i luften. Nu ska eleverna vara servitörer som städar restaurangen. Det innebär att de ska gå förbi varje hög, ta med sig en produkt och frakta den vidare på mattan, tills de har passerat alla högar och tagit med sig en produkt från varje. Det första laget som lyckas frakta med sig en produkt från varje hög UTAN att tappa mattan eller någon av produkterna i golvet vinner stafetten.
 

Åka matta

Lägg två landningsmattor med den glatta sidan neråt på golvet i idrottshallen. Placera mattorna mitt ute på golvet och låt deltagarna ställa sig i två lika långa rader.
Nu gäller det för eleverna att en efter en hoppa upp på mattan och landa på den med rumpan så att mattan glider en bit på golvet. När eleven är klar med hoppet kan han/hon springa tillbaka och ställa sig längst bak i kön. Målet är att få mattan att glida hela vägen in i väggen på motsatt sida av idrottshallen. 

Tunnelboll

Eleverna ställer sig på rad bakom varandra och bildar en tunnel genom att stå med benen isär. Den första eleven i raden tar en boll och startar leken genom att rulla bollen genom bentunneln. Den sista i raden tar bollen, springer fram och ställer sig längst fram i raden och upprepar proceduren. När alla har rullat bollen sätter laget sig ner. Man kan variera stafetten genom att springa slalom mellan eleverna i raden istället för att springa rakt fram. 

En variant är att skicka bollen över huvudet till varje deltagare istället för att rulla den längs golvet mellan benen.

Hoppetaustafett

Del klassen inn i lag på 6-8. Gi hvert lag et hoppetau. Lag like mange markerte områder i gymsalen som det er lag.  Lederen for hvert lag går inn i et markert område, hopper et forhåndsbestemt antall ganger, løper tilbake til laget sitt, gir den ene enden av hoppetauet til nummer to i rekken og begge trekker hoppetauet langs bakken under laget sitt, som selvfølgelig må være våken og hoppe når tauet kommer. Nummer én som hoppet først står sist i rekken og nummer to løper fremover og hopper sine hopp osv ...

Bygga hula-hyddor

Dela in eleverna i lämpliga grupper. Varje grupp ska ha 6 rockringar. Gruppen ska nu bygga en hula-hydda av rockringarna:

 

Lägg en ring på golvet. Inuti den ringen ställer du upp en ring på vänster sida och en ring på höger sida som lutar mot varandra. Här måste eleverna samarbeta för att hålla ringarna stadiga tills de kan låsas fast av taket. Nu ställer du en ring mot dig så att den överlappar de två första, och gör samma sak på motsatt sida. Den sista ringen läggs ovanpå de upprätta ringarna som ett tak. 

När alla grupper har byggt en hula-hydda kan man leka olika lekar:


Välj vem i laget som ska kasta boll och vem som ska vara i försvar. Välj också vem som ska bygga hula-hyddorna om laget är stort. 

 

  • Använd mjuka skumbollar för att försöka riva ner de andra lagens hula-hyddor. Bollarna ska rullas eller kastas, inte sparkas. Samtidigt ska lagen försvara sina egna hula-hyddor mot att rivas ner av bollarna. Den sista hula-hyddan som står intakt är vinnarlaget. För att spelet ska pågå längre kan man göra en variant där hula-hyddan byggs upp igen, och det lag som har minst rivningar inom en viss tid vinner. 
  • Ställ alla hula-hyddor på rad. 
  • Föra en boll genom hula-hyddorna utan att riva dem. 
  • Krama genom hula-hyddorna utan att riva.
  • Krama baklänges genom hula-hyddorna utan att riva.
  • Stapla ett torn med hula-hyddor.
  • Bygg en hula-hydda. Sätt en ny hula-hydda ovanpå den osv. Hur många hula-hyddor klarar eleverna att stapla på varandra? 

Kortlekstafett


Antal deltagare: 4 eller fler
Utrustning: En kortlek och musik
 

Genomförande:

  • Dela in gruppen i fyra lag och ge varje lag en bas i ett hörn av idrottshallen.
  • Placera ut korten från kortleken i mitten av hallen, med bildsidan nedåt.
  • Ge varje lag en symbol att samla på, till exempel hjärter, klöver, spader och ruter.
  • Starta musiken och ge en signal för att spelet ska börja.
  • En elev från varje lag springer ut till mitten av hallen och vänder endast ett kort.
  • Om kortet visar lagets symbol tar eleven kortet och springer tillbaka till basen.
  • Om kortet inte visar lagets symbol läggs det tillbaka med bildsidan nedåt.
  • När eleven kommer tillbaka till basen skickar han eller hon iväg nästa person.
  • Fortsätt spelet tills ett lag har samlat alla 13 kort i sin symbolgrupp.
  • Det lag som först samlar alla kort vinner.
  • Tips: För att göra spelet mer spännande och engagerande kan du spela musik i bakgrunden och lägga till några hinder som deltagarna måste ta sig förbi för att nå korten. Till exempel kan du placera ut några koner eller hopprep som måste passeras på vägen till mitten av hallen.