Uppvärmning och lekar med volleyboll

Genom roliga volleybollövningar får barn och ungdomar en låg tröskel för att delta och uppleva framgång. Lekarna främjar samarbete, ger många bollkontakter och skapar energi under lektionerna i idrott och hälsa.

Varför lekar och stafetter i volleyboll?

Lekar och stafetter är ett roligt och effektivt sätt att starta volleybollpass, oavsett om det är i ämnet idrott och hälsa, i idrottsföreningen eller som en del av fritidsaktiviteter. Övningarna ger energi, skapar engagemang och gör det enklare för barn och ungdomar att bli trygga med bollen. Volleybollekar sänker tröskeln för att vara med. Spelet blir mer lekfullt, och eleverna får öva utan press på att bemästra de mer avancerade slagen. Genom enkla övningar lär sig barnen att samarbeta, kommunicera och röra sig som ett lag. Samtidigt utvecklar de grundläggande färdigheter som balans, reaktionsförmåga och koordination. Nedan hittar ni ett litet urval av roliga volleybollekar som kan användas som lek och inspiration i idrottsundervisningen.
 

Ballongvolley

Syfte: Trygg introduktion till volleyboll för barn i de lägre årskurserna.

 

Så här gör du: Dela in eleverna i små lag med 3–4 spelare. Använd en ballong (eller en mjuk boll för äldre elever) och spela över ett lågt nät eller en mittlinje markerad med bänkar eller rep. Varje lag försöker hålla ballongen i luften och slå den över till motståndarens sida. Det är tillåtet att använda så många beröringar man vill. Efter hand kan man införa regler som «max tre beröringar» eller «bollen måste slås, inte hållas». Öka svårighetsgraden genom att lägga till fler ballonger i spel samtidigt.

 

Pedagogiskt värde:Ballongvolley ger alla tid att reagera och skapar många bollkontakter och högt deltagande. Passar särskilt bra för volleyboll i skolan för barn som behöver en mjuk introduktion till bollspel.

Kägelspelet

Syfte: Träna precision, placering och taktisk förståelse.

 

Så här gör du: Placera tre till fem käglor slumpmässigt inom varje planhalva. Dela in eleverna i två lag och spela med en vanlig volleyboll (eller en mjuk skumboll för yngre elever). Lagen får poäng genom att träffa motståndarens käglor med bollen. Efterhand som käglorna träffas tas de bort för att öka svårighetsgraden. Du kan också spela med fasta käglor och låta poängen räknas ihop i slutet.

 

Pedagogiskt värde: Kägelspelet gör det enklare att öva på riktade slag och positionsspel. Det skapar variation och gör det lättare för nybörjare att lyckas, eftersom poäng kan tas utan långa bollväxlingar. Leken fungerar bra som en rolig volleybollövning på högstadiet.
 

Cirkelsserve

Syfte: Repetition av serve och mottagning i trygga former.

 

Så här gör du: Eleverna ställer sig i en stor cirkel med gott om avstånd. En elev servar bollen till en valfri person i cirkeln, som måste ta emot bollen och serva den vidare. Alla ska hålla ögonkontakt och säga namnet på den de servar till. När eleverna blir varma i kläderna kan du introducera flera bollar samtidigt, eller be dem serva med olika tekniker (underarms-, överarms- eller enhandsserve).

 

Pedagogiskt värde: Cirkelsserve utvecklar precision, bollkänsla och kommunikation. Den skapar trygghet, bygger relationer och ger hög delaktighet. Passar utmärkt både som uppvärmning och som övergång till teknikträning.

Poängstafett

Syfte: Öka intensitet och motivation i volleybollträningen.

 

Så här gör du: Dela in klassen i 4–6 lag med 3–4 elever per lag. Sätt upp en spelplan för varje match (använd gärna flera små nät eller dela hallen i zoner). Varje lag spelar korta matcher (till exempel till 3 poäng). Vinnarlaget springer till nästa plan och möter en ny motståndare, medan förlagarlaget stannar kvar. Alternativt kan det finnas en fast station där alla måste försöka vinna för att gå vidare. Räkna poäng för varje vunnen minismatch.

 

Pedagogiskt värde: Eleverna håller sig i rörelse och får spela mycket på kort tid. Tävlingsmomentet ökar engagemanget och ger struktur. Denna lek passar särskilt bra i högstadiet och gymnasiet, där eleverna är redo för högre intensitet.
 

Volleytennis

Syfte: Enkla spelformer med hög grad av bollkontakt.

 

Så här gör du: Skapa små planer (ca 4x4 meter) och spänn upp ett lågt nät eller ett rep mellan koner. Spelas två mot två eller en mot en. Bollen får studsa en gång på egen sida innan den måste returneras. Lagen får en poäng för varje boll som landar inom motståndarens område. Spela korta set till 5 eller 7 poäng. För mer avancerade spelare kan man införa regler som «ingen studs tillåten» eller endast en beröring.

 

Pedagogiskt värde: Volleytennis sänker tempot och ger eleverna bättre tid att kontrollera bollen. Det ger många upprepningar av slag och säkerställer att alla är delaktiga. Perfekt för volleyboll för barn i mellanstadiet och nybörjare i högstadiet.

Lagomgång

Syfte: Träna strukturerat samspel, rytm och kommunikation.

 

Så här gör du: Alla i laget ställer sig i kö bakom en bollförare. Spelet sker över nät (eller mittlinje). Den första eleven slår bollen över nätet och springer sedan tillbaks till slutet av kön. Nästa elev gör detsamma, och så fortsätter det. Laget får poäng för antalet passningar utan att bollen når marken. Efter hand kan du öka tempot eller använda flera bollar.

 

Pedagogiskt värde: Lagkänsla, rytm och koncentration är nyckelfaktorer här. Leken passar bra som avslutning eller som övergång mellan lek och mer strukturerat spel.

VOLLEYBOLL I IDROTT OCH HÄLSA

VOLLEYBOLLREGLER I IDROTT OCH HÄLSA