10 roliga gymnastikövningar

Vi har samlat tio gymnastikövningar som kombinerar lek, styrka, balans och kroppskontroll. Övningarna passar för barn i skola och förskola och ger både skratt, glädje och känslan av att lyckas.

Ärtpåse på mage och rygg

Genomförande: Barnen börjar vid ena väggen i salen, var och en med en ärtpåse. Först placeras ärtpåsen på magen, och de rör sig över golvet på alla fyra med magen vänd upp mot taket (krabbgång). När de når andra sidan läggs ärtpåsen på ryggen, och de går tillbaka på alla fyra med magen mot golvet (björngång). Målet är att ta sig hela vägen utan att ärtpåsen ramlar ner.

 

Syfte: Tränar balans, kroppsmedvetenhet och bålstyrka. Övningen tränar även uthållighet och koordination.

 

Utrustning: Ärtpåsar, golvyta.

 

Variationer:

  • Tävling om vem som klarar sig snabbast utan att tappa ärtpåsen.
  • Gör stafett i lag.
  • Öka svårighetsgraden genom att lägga in hinder eller svängar.   

Minutleken med ärtpåse

Genomförande: Alla barn går lugnt runt i salen med en ärtpåse balanserad på huvudet. När de tror att en minut har gått, sätter de sig ner. Ledaren kollar klockan och ser vem som kom närmast. Om gruppen missar med mer än tio sekunder får de försöka igen.

 

Syfte: Tränar balans, koncentration, kroppskontroll och tidsuppfattning. Övningen skapar även lugn och fokus i gruppen.

 

Utrustning: Ärtpåsar, stoppur.

 

Variationer:

  • Använd olika föremål (boll, bok, liten matta).
  • Gå baklänges, sidledes eller på olika nivåer (krypa, hoppa på ett ben).
  • Tävling där den som kommer närmast får bestämma nästa utmaning.  

Gå plankan

Genomförande: Två grupper ställer upp på varsin sida av en gymnastikbänk. På signal ska de byta plats genom att ta sig över bänken och passera varandra i mitten utan att falla ner. Hela laget måste komma över innan övningen är klar. Faller någon ner, börjar laget om.

 

Syfte: Främjar samarbete, balans och koordination. Barnen måste kommunicera och anpassa sig till varandra för att lyckas.

 

Utrustning: Gymnastikbänk.

 

Variationer:

  • Gör övningen i tystnad, endast med kroppsspråk.
  • Använd smalare eller bredare underlag (bom, mattkant).
  • Gör en stafett med flera bänkar på rad.   

Baklänges ärtpåse

Genomförande: Barnet sitter på en matta med en hög ärtpåsar framför sig. Med fötterna klämmer barnet fast en ärtpåse, rullar halvt bakåt så att benen hamnar över huvudet, och lägger ärtpåsen i en ny hög bakom sig. Sedan rullar barnet fram igen och upprepar.

 

Syfte: Stärker bålmuskler, koordination och kroppsuppfattning. Tränar rytm och kontroll i bakåtrullning.

 

Utrustning: Matta och ärtpåsar.

 

Variationer:

  • Använd större eller mindre föremål (t.ex. boll).
  • Gör stafett i grupper.
  • Se hur många ärtpåsar laget kan flytta på viss tid.
  • Låt barnen ligga på rad som en orm och skicka ärtpåsarna vidare med fötterna. Två lag kan tävla mot varandra.


 

Djurstafett

Genomförande: Barnen delas in i lag. På signal rör sig första deltagaren fram och tillbaka i salen som ett valt djur (grodhopp, krabbgång, björngång, ankgång). När de kommer tillbaka är det nästas tur.

 

Syfte: Främjar rörelseglädje, styrka, balans och explosivitet.

 

Utrustning: Ingen utrustning behövs, men koner kan markera avstånd.

 

Variationer:

  • Byt djur varje runda.
  • Stafett med ärtpåse på huvud eller rygg.
  • Hinderbana där olika djur hör till olika delar av banan.  

Spegelövningen

Genomförande: Två och två står mittemot varandra. Den ena är ”spegeln” och härmar exakt det den andra gör – stå på ett ben, göra kullerbytta, hoppa eller balansera. Efter en stund byter de roller.

 

Syfte: Tränar koordination, kroppsbehärskning och koncentration, samtidigt som barnen blir kreativa i rörelserna.

 

Utrustning: Matta eller golvyta.

 

Variationer:

  • Använd musik så att rörelserna följer rytmen.
  • Gör i grupper på fyra där alla speglar en ledare.
  • Lägg till akrobatiska inslag som hjulning, brygga eller spagat.


 

Gymnastik-memory

Genomförande: Lägg ut kort eller lappar med namn/bilder på olika gymnastikövningar. Två och två dras som i memory. När barnen får ett par ska de göra övningen tillsammans.

 

Syfte: Kombinerar lek och minne med gymnastikträning. Barnen lär sig fler övningar och känner glädje över att lyckas.

 

Utrustning: Kort/lappar med övningsbilder.

 

Variationer:

  • Olika svårighetsnivåer – enkla (rullning) och svårare (hjulning, handstående).
  • Tävling: första laget som hittar alla par vinner.
  • Anpassa efter ålder – yngre får bilder, äldre text.


 

Akrobatisk hinderbana

Genomförande: Bygg en bana med mattor, bänkar och små hinder. Barnen ska rulla, hoppa, balansera och krypa igenom banan. Varje hinder har ett gymnastikmoment, t.ex. hjulning på matta, rullning på tjockmatta, balans på bänk.

 

Syfte: Ger varierad rörelse, stärker allsidighet och skapar rörelseglädje.

 

Utrustning: Mattor, bänkar, landningsmatta, koner.

 

Variationer:

  • Gör stafettversion.
  • Ändra banan under tiden för nya utmaningar.
  • Låt barnen själva bygga banan.


 

Pyramidbygge

Genomförande: Barnen delas in i små grupper och samarbetar för att bygga människopyramider. Börja med två på alla fyra och en ovanpå. Efter hand kan man bygga högre och mer avancerade figurer.

 

Syfte: Utvecklar samarbete, tillit, balans och kroppskontroll.

 

Utrustning: Mattor för säkerhet.

 

Variationer:

  • Skapa kreativa pyramider med olika formationer.
  • Sätt på musik och gör små uppvisningar.
  • Tävla mellan grupperna – vem bygger den mest kreativa pyramiden?


 

Katt över berget

Genomförande: Barnen delas in i grupper på 4–5. En deltagare står på alla fyra mitt på mattan – det är ”berget”. De andra är ”katter” som en efter en ska klättra över berget utan att välta det. För att klara det måste de använda gymnastikrörelser som krypning, krabbgång, spagat, brygga eller rullning. Efter att alla klättrat över byter man roller.

 

Syfte: Tränar balans, koordination och kroppskontroll. Utvecklar rumsuppfattning och motorisk kreativitet – och bjuder på mycket skratt och samarbete.

 

Utrustning: Mattor.

 

Variationer:

  • ”Berget” kan stå i brygga eller ligga i olika positioner för extra utmaning.
  • Barnen ska klättra över utan att använda händerna.
  • Tävling: vem hittar flest sätt att ta sig över?


 

 GYMNASTIK I SKOLAN