Fem bordtennislekar för rytm och precision

Dessa fem bordtennislekar ger variation och en känsla av att lyckas i idrott och hälsa, barnidrott och träning. Lekarna är anpassade till olika nivåer och hjälper till att stärka färdigheter som bollkontroll, precision och rytm på ett roligt och aktivt sätt.
 

Rundpingis med fart och rytm

Färdighet: Rytm, tempo, reaktion, grundläggande bollkänsla

 

Så här spelas det:

  • Alla spelare står runt bordet. En boll är i spel. Spelarna slår varannan gång och springer vidare runt bordet efter sitt slag. Efter varje träff måste man snabbt röra sig vidare, och nästa spelare måste vara redo. Målet är att hålla bollen i spel så länge som möjligt.
  • När en spelare missar eller gör fel förlorar hen ett “liv”. När man är utan liv får man vänta tills nästa runda börjar. För att öka svårighetsgraden kan flera bollar vara i spel samtidigt.

 

Regelvariation:

  • Börja med en studs före slaget och öka tempot efter hand.
  • Sätt på musik och spela i takt för rytm och flyt.

Träffa målet

Färdighet: Precision, kontroll i serve och slag, fokus

 

Så här spelas det:

  • På motståndarens sida av bordet placeras små mål (pappersmuggar, små koner eller en stor cirkel markerad med tejp). Spelaren ska försöka träffa målen med serve eller kontrollerat spel. För varje mål man träffar får man poäng.
  • Spelet kan spelas på tid eller med ett bestämt antal bollar (t.ex. 10 bollar per spelare). Det är tillåtet att variera målens placering under spelets gång för att utmana färdigheter.

 

Regelvariation:

  • Försök med både forehand och backhand.
  • Öka svårighetsgraden med mindre mål.
     

Serve-stafett

Färdighet: Precision, rytm i serve, bollkontroll

 

Så här spelas det:

  • Eleverna delas in i lag med 3–5 personer i varje lag. Varje lag får en boll och ett racket. Förste spelaren servar och ska försöka träffa ett markerat område (t.ex. mitten av bordet eller en bestämd zon markerad med tejp). När träffen är gjord springer spelaren runt bordet och lämnar racketen till nästa.
  • Det lag som först uppnår ett bestämt antal träffar (t.ex. 10 träffar) vinner. Om man missar måste man försöka igen innan man får springa vidare.

 

Regelvariation:

  • Skapa olika zoner med olika poängvärden.
  • Låt lagen själva välja servehöger eller vänster.
     

Bolljakt med poäng

Färdighet: Färdighet, grundläggande bollkänsla, reaktion, rytm

 

Så här spelas det:

  • Hela bordytan används, med olika zoner markerade med poäng (1–5). Läraren eller en medspelare servar bollen slumpmässigt över bordet, och spelaren ska försöka returnera bollen så att den landar i zonerna med högst poäng.
  • Varje spelare får till exempel fem bollar. Poängen räknas ihop, och den som har högst poäng vinner.

 

Regelvariation:

  • Spela med olika bolltyper för att träna anpassning.
  • Öka pressen genom kortare tid mellan bollarna.

Bollkontroll med rytm

Färdighet: Bollkontroll, rytm, fokus, koordination

 

Så här spelas det:

  • Spelarna står ensamma eller i par. De ska studsa bollen jämnt upp och ner på racketen med kontroll (som en ”jonglering”). Först stående på plats, därefter i rörelse (gå framåt, bakåt, i cirkel). Målet är att hålla rytmen och antalet studsar så högt som möjligt utan att bollen faller till marken.
  • Tävlingen kan vara vem som klarar flest i rad eller en tidsbegränsad uppgift (hur långt man kommer på t.ex. 30 sekunder).

 

Regelvariation:

  • Byt hand.
  • Lägg till vändningar eller riktningsförändringar för extra koordinationsträning.


 

LEK OCH TEKNIK I BORDTENNIS

BORDTENNIS I IDROTT OCH HÄLSA – LÄRANDE I RÖRELSE