Alfapet med ärtpåsar

Scrabble med aktivitet och inlärning

Varunr:248153S
4 279 SEK ink. mva.
3 423 SEK eks. mva.
3 423 SEK Exkl. moms
4 279 SEK Inkl. moms
4 279 SEK sis.alv.
3 423 SEK ilman alv.
Antal: (Set ):
6 i lager

Scrabble är roligt och lärorikt, en aktivitet som lämpar sig för såväl fysisk träning som rast. Scrabble med koner och ärtpåsar spelas som en stafett där eleverna delas in i lag om fyra elever och arbetar i par. Varje lag får en kotte, en ärtpåse, en förvaringskorg och en koordinationsring.

Spelregler Scrabble stafett
En elev håller konen upp och ner och ställer sig vid förvaringskorgen. Den andra eleven ska kasta ärtpåsen från den givna markeringen (koordinationsringen) till eleven som håller i konen. Eleven med ärtpåsen springer till koordinationsringen och kastar ärtpåsen så att eleven med kotten försöker fånga den. Hen får flytta från förvaringskorgen medan ärtpåsen är i luften. Om påsen med ärter fastnar i konen får kastaren ta tre bokstäver tillbaka till laget, men om den missar får han/hon bara ta en bokstav. Sedan är det nästa pars tur.

Alla bokstäver som laget har samlat in läggs i förvaringskorgen och när stafetten är över samlas alla i laget runt förvaringskorgen. På en signal från läraren kan teamet lägga ut bokstäverna för att bilda ord. Orden kan korsas, men alla ord måste sammankopplas med minst en gemensam bokstav. Om du fastnar kan du hitta på liknande ord, men du får inga poäng för dessa. Varje bokstav som ingår i ett ord ger poäng, så det betyder att bokstäver som ingår i två ord ger två poäng. om ett tema har satts före stafetten, ger ord som hör ihop med detta tema också tre poäng. För variation kan du ersätta bokstäverna med siffror.

Paketet innehåller
• 142 st. ärtpåsar med bokstäver