Spelreglar Rumpeldunk

Spelregler Quidditch

Quidditch är ett bollspel som uppfanns av författaren J.K. Rowling baserad på den irländska sporten hurling. Quidditch spelas i fantasyvärlden i Harry Potter-boken och filmerna. Det är den mest populära sporten i den magiska världen. Quidditch är också en spännande spel som kan utövas på idrottslektioenerna både innom och utomhus.

Varje lag består av sju spelare som flyger på kvastar. Det är tre jagare vars uppgift är att få klonken genom motståndarlagets tre målringar högt upp i luften. Klonken är en basketbollstor röd boll och den ger 10 poäng när den går genom en av målringarna. De två slagmännens uppgift är att skydda det egna lagets spelare från att träffas av dunkare. Dunkarna är två svarta bollar som har en "egen vilja" och flyger omkring och försöker slå ned spelarna från sina kvastar. Slagmännen har slagträn som de använder för att rikta dunkarna mot motståndarlagets spelare. Vaktaren ska vakta målringarna; Om en jagare kastar klonken mot målringarna ska vaktaren vara där och fånga den. Och sist, men inte minst, sökaren, vars uppgift är att fånga den gyllene kvicken.

Kvicken är en liten, gyllene boll med vingar, snabb som vinden. Den är mycket svår att se på långt håll, och susar runt i luften kring planen. När sökaren, oavsett hur lång tid matchen varit igång, lyckats fånga kvicken, räknas matchen som avslutad och sökarens lag får 150 poäng. Beroende på hur det står i matchen kan det vara fördelaktigt för sökaren att avstå från ett tillfälle att fånga kvicken, nämligen om sökarens eget lag ligger under med mer än 150 poäng, totalpoäng eller matchpoäng.

Korta "pauser" kan göras i spelet, men spelet avslutas aldrig förrän den ena sökaren har fångat kvicken. Detta betyder att matcherna, i princip, kan pågå i evighet såvida en sökare inte fångar kvicken.

I de tidigaste versionerna av quidditch användes en fågel av arten kvickevick i stället för en gyllene kvick. Men när den arten fridlystes, skapades gyllene kvicken, som genom magi beter sig på ett sätt som liknar fågelns.


Kvastskaftet 
Precis som Harry Potter måste eleverna hålla sig ovanpå kvastskaftet hela tiden medan de spelar Quidditch. Som ersättning för den magiska Nimbus 2000 som unga Potter använde kan eleverna därför använda gymnastikstavar, innebandystavar eller liknande. Eleverna ska alltid hålla kvastskaftet med en hand mellan benen. Om de tappar taget, eller av någon anledning inte har det mellan benen, då "faller de av" och måste springa tillbaka och ta sig an ett av sina egna mål för att vara med i matchen igen.

Mål
Varje planhalva ska ha tre mål, gärna på olika höjder. Vi rekommenderar att använda slalomkäppar / koordinationpinnar som är stabila i enkla plastkonor (måste fyllas med grus eller sand). Dessa kopplas sedan till gymnastikringar med enkla ledklämmor. Enligt reglerna ska måtten vara mellan 81 och 86 cm, och vara i höjderna 0,91 m, 1,37 m och 1,83. BollarnaI Quidditch behöver du fyra bollar att spela. Det finns en volleyboll, känd som sluff och tre klubbor (skumboll), samt en liten boll, till exempel en lång strumpa med tennisboll. Det här är guldklimpen, endast snigeln kan användas när mål ska göras och endast de elever som har positionen som jägare får vara i besittning av den. Vi rekommenderar att du använder en volleyboll eller liknande, gärna en som inte är helt uppblåst eftersom den är lättare att hantera.
 


Rollfördelning och lagvästar
För att skilja spelarna i de två tävlande lagen från varandra kan traditionella träningsvästar eller lagband användas. Dessutom är det i Quidditch nödvändigt att skilja de olika positionerna från varandra. Denna rollfördelning måste vara lätt synlig eftersom reglerna är olika för en keeper, crack, jägare, scout och för snatch-sprintern. Vi föreslår att du använder lagband i olika färger som enkelt kan knytas runt huvudet som ett pannband.

2 gröna band till vaktarna
4 blå band för slagarne
6 gula band för jagarna
2 röda band till spanarna / sökarna

Regler och information från bl a Wikipedia