Brännbollsrack 2 st.

Ett platt bollträ, ett runt och en boll

Varunr:187808
199 SEK ink. mva.
159 SEK eks. mva.
159 SEK Exkl. moms
199 SEK Inkl. moms
199 SEK sis.alv.
159 SEK ilman alv.
Antal: (Set ):
-+
KvantumsrabattVolymrabatterMääräalennus
20+ i lager

Bränbollsset med 2 st brännbollsrack ca 50 och 58 cm. Inklusive tennisboll.

Brännboll är en lek som till viss del kan liknas vid baseball och cricket, och är populär i hela Norden. Reglerna varierar, men huvudreglerna är oftast desamma. Deltagarna delas in i två lag: ett "ute"-lag och ett "inne"-lag.

Inne-laget

En spelare på inne-laget slår bollen med ett brännbollsrack och kan, om slaget är bra, springa en sträcka till den förrsta frizonen / konan, eller hela vägen runt via den 2a, 3e och 4e konan om hen tror att det är möjligt att hinna runt alla konerna innan utelagets brännare hinner få bollen och säja bränn. Om slaget inte är tillräckligt bra för att springa på kan man ställa sig vid den första konan och vänta tills en av medspelarna slår ett bättre slag innan man springer. Man har vanligtvis 1-3 försök att träffa bollen med slagträet, och missar man alla blir det nästa medspelares tur att slå. Vissa spelregler säger att ute-laget går in om en deltagare missar tre gånger.

Om inne-laget bara har en spelare kvar som kan slå bollen kallas han ofta för "sisteslagare", "frälsaren" eller "död man". Han har oftast tre eller fyra försök att träffa bollen.

I Sverige brukar man spela på tid och räkna poäng. Nedan så beskriver vi alternartiva sätt att spela.

Ute-laget

Målet för ute-laget är att komma in, och de har flera möjligheter att klara detta. Genom att ta en "enhandslyra", det vill säga att ta bollen snabbt med en hand innan den träffar marken.

Ute-laget kommer också in med två "tvåhandslyror". Då håller man också bollen fast, men den här gången med båda händerna. Eftersom detta är lättare måste laget klara detta två gånger.

Det tredje alternativet ute-laget har för att komma in är genom att kasta bollen på en av inne-lagets spelare som springer "ute". Om en inne-spelare träffas måste ute-lagets deltagare springa "in". Det nya ute-laget har då rätt att kasta bollen på motspelarna för att snabbt återta sin plats. Om bollen träffar marken eller väggen först räknas det också som träff.

Det fjärde alternativet är om inne-laget slår ut bollen från spelområdet (också kallat "död-slag") ett visst antal gånger. Denna regel modifieras beroende på om man spelar utan definierat spelområde, där området definieras av hur långt man kan slå, naturliga hinder osv.

Vissa platser använder också en regel om att ute-laget kommer direkt in vid en "bakslag", det vill säga om den som ska slå bollen på inne-laget slår bollen bakåt, bort från spelområdet.

Artiklar

Recensioner